alef0 napísal:
* striktne oddelene povolania (a la D&D), pokial som to dobre pochopil, neexistuju. Je vsetko postavene na bodovom systeme?
* ako je to s XP -- napr. v GURPSe, kde je vsetko postavene na bodoch, su namiesto XP pridelovane na konci sessionu pridelovane prave dalsie body (niekolko malo) [to som sa dozvedel na ,,seminari".
* existuju hitpointy?
* ako je to so subojmi? dve rany a je po tebe? ako casto sa vyskytuju suboje v hre a ako dlho trvaju?
* v com je Shadowrun iny oproti D&D, DrD, GURPSu, ak to vies porovnat?
1. Povolania
Tak ako hovoriš. Povolania neexistuju. Pri vytvarani postavy dostaneš určitý počet bodov, a tie rozdelíš medzi dovednosti ake chceš. Od jazykov cez vypočúvanie, strielanie, dopravne prostriedky, biologiu, stavitelstvo az po transplantačnu chyrurhiu a programovanie kyberveru. Je mnoho podskupín dovedností.
Môžeš si vytvoriť postavu aku chceš. Akurat magiu sa nemože učiť hocikto. Postava už pri tvorbe musi mať dane, že je magicky aktívna. Ak si to nieto zvolí, obmedzuje to potom napríklad kolko dostane penazí a bodov na dovednosti a atributy. Magicky aktívna postava sa potom može učiť aj kúzla. Magicky neaktívne postavy možu ovládať celú teoriu magie, ale nigdy nič nevykuzlia.
Atributy su tiez na body... pridelis si kolko bodov do ktoreho atributu chces. Kazdy atribut musi mat hodnotu aspon jedna. U cloveka je maximum 6. Ale počas hry sa to da zvyšovať.
2. XP
Postavy za run dostanu karmu. Ta je rozdelena na volnu a dobru. Dobra služi na zvyšovanie atributov aj dovednosti. Za run je približne 4 až 12 dobrej karmi. Volnej karmi je spravidla jedna desatina ale vždy najmenej jedna. Volna karma určuje približne kolko runov postava prežila, aká známa je medzi runermi a tak podobne.
3. Hitpointy
Hitpointy neexistuju. Existuje kondyčný záznamník. Ten určuje aké máš zranenie. Sú štyri typy zranenia: Lahke, mierne, vážne a smrtelne. Pri každom stupni zranenia je uvedene, ake postihy na niektore činnosti dostávaš.
Tento záznamník je zvlášť pre omráčenie, a zvlášť pre fyzicke poškodenie. Ked dostaneš pálkou po hlave, ide to do omráčenia, ked ta niekto prefikne katanou alebo brokovnicou, ide to do fyzického poškodenia. Postihy sa z oboch zranení kumulujú. Takže robiť čokolvek pri vážnom omráčení a zároveň pri vážnom fyz poškodení je takmer nemožné.
Keď hráč dostane smrtelné poškodenie, stráca vedomie. Ešte nie je celkom mrtvi, ale ked do určiteho čau nedostane pomoc, tak je s nim amen. Čas po ktorí postava ešte žije závisí od jeho tela(atribut). Postava so smrtelnym omráčením je iba omráčená, po čase sa preberie.
4. Súboje
Shadowrun je tvrdé miesto. Niečo ako česť je medzi postavami zriedkavá. Najjednoduchšie a najpraktickejšie je niekoho odbachnuť bez toho aby o tom vedel. Nič také ako súboje cti. Proste guľka do zátilku z metra je najlepšia.
Napriek tomu, ked dojde k boju... najprv iniciatíva... tu su rozdiely dosť velké... niekto kto používa najmodernejší kybervér pôjde takmer isto skôr ako nejaký pochôckar.
... potom, napríklad... Marko striela so svojej Beretty do pankáča. Marko perfektne ovláda túto zbraň(strelné zbrane na osmom stupni). Bereta ma poškodenie 6Lahke. Marko hadže osmimi kockami(jeho dovednosť je na osmičke), a každá kocka, na ktorej padne 4 a viac znamená úspech. Marko dosiahol 4 úspechy. Pankáč je dobre stavaný, jeho telo je 5. Pankáč nemá žiadny pancier, ani neprestrelnu vestu. Poškodenie berety je 6, takže pankáč si hodí 5 kockami (jeho telo), proti 6. Každá zo štyroch kociek na ktorej padne 6, je úspech. pankáč mal dve úspechy(mal štastie). Marko ma štyri úspechy ale pankáč dve. Marko ma o dve viac. Každe dve uspechy naviše zvyšuju poškodenie. Markova zbran robi lahke poškodenie, ale kedže ma dve uspechy navyše, sposoby pankačovi mierne zranenie. Markova Bereta je ale poloautomat, takže v tomto kole striela ešte raz. Pankáč to asi nerozchodí.
Je ťašké to popisovať takto. Možno sa to zdá zložité, ale po pár runoch je to rýchle, presné, výstižné. Sú tam poriešené aj veci ako viditelnosť. Vzdialenosť. Mierenie na konkrétne časti tela. Automatická strelba. Útok od zadu. A vela veci. Večšinou rozhoduje rýchlosť, najme ked proti sebe stoja dve namakane postavy, ktoré to obe so zbranami vedia. Dávku zo samopalu ustojíš s obstojnym pancierom a telom. Výstrel s pištole odzadu asi neustojíš.
Boje su dlhe podla toho, kolko postáv sa ho zúčastnuje. Od 15 sekúnd po 20 minút. Počet bojov záleží od okolností, od profesionality hráčov a tak. Samozrejme ked tvojej postave čouha brokovnica spod kabátu, určite si ta niekto všimne a nastanú problémi, pri najlepšom s policajtmi. TZažil som ru, na štýl Votrelec... tam sa bojovalo stále. Bolo to niegde na ostrove abo tak. Ale zažil som runy, kde si nikto ani nevystrelil. V kuse sa tam fetovalo a chlastalo a bola sranda.
5. V čom je shadowrun iný???
No asi v tom, že ked si v nejakom RPG s hitpointmi namakany fighter na 16 urovni, nabehneš medzi vidlakou do krčmi, a vymlatiš ich do posledneho aj s barmanom a jeho rodinou, plus mačku na dvore... a oni maximalne zašpinia brnenie.
V Shadowrune vbehnes s podobnymi umyslami do podniku kde je sama spodina. Stači jeden ktoreho si nevšimneš, že ma obyčajnu lahku pištolku. Rana abo dve z brokovnice do hlavy od barmana potešia na veky, aj runera ekvivalentneho k 16 urovni v inych RPG. Este doskoci odzadu nejaky pankač s ribičkou v ruke a je dokonané.
Samozrejme, ked chcem vyhladiť bar, tak tam hodim dve tri granaty, ale koho to sere.
No proste, neoplati sa nejak zbytočne vyskakovať. Samozrejme ked ide o kšeft, je to ine...
Si myslim že v tom je to ine. Ale je toho určite ovela viac. Už len absencia hitpointov a sposob akym je poriešena magi odlišuje shadowrun od ostatných.
Možno to nebol dokonali príklad, ale pišem jak možem. Ťaško sa to... ale snáď s toho aspoň niečo vyrozumiete.