HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 33 ]  Prejsť na stránku 1, 2, 3  Ďalšia
Autor Správa

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Hoci bol tento thread povodne sukromna diskusia, myslim ze ma cenu presunut ho do stola Stolové RPG.

Tymto vas vyzyvam, ak mate chut, odpovedat na otazky dotazniku, pretoze je celkom zaujimave zamysliet sa nad tym, co clovek od RPG hry ocakava a porovnat si svoje preferencie s ostatnymi.

To co sa za tymito celkom jednoduchymi otazkami skryva a preco ich kladiem je vysvetlene v tomto poste.
Mrknite sa tam aj vtedy ked niektorej otazke neporozumiete.


v posledom case sa spytujem sam seba co v RPG hladam a akym sposobom by som ho chcel hrat aby ma hra uspokojovala.

a chcel by som vediet co od hry ocakavate vy. vypisal som si zoznam otazok a bol by som rad keby ste mi na ne vsetci odpovedali a vysvetlili preco? pomoze nam to pri hladani toho ako dalej hrat.



1. Preferujete pribeh ktory si pripravil GM a vy ho len prezijete (ako herec) alebo ho chcete radsej priamo tvorit a ovplyvnovat podla svojich preferencii a byt zan spoluzodpovedni (ako autor)?

2. Je pre vas podstatne aby ste sa vzdy zachovali 'ako postava' aj ked viete ze to bude mat fatalne nasledky pre pribeh a zabavnost hry?

3. Je pre vas dolezitejsie vcitenie sa do postavy ako zaujimavy pribeh?

4. Je pre vas dolezitejsia absolutna volnost aj ked to moze viest ku zdlhavej hre alebo vam vyhovuje ked je pribeh pripraveny a je viacmenej nutne sa ho drzat aby sa hra nerozpadla?

5. Vadi vam vas GM tlaci do urcitych situacii, teda ze ked sa rozhodnete ist dolava, najdete tam zbojnikov a ked sa rozhodnete ist doprava najdete ich tam tiez, pretoze GM si mysli ze stretnutie so zbojnikmi by mohlo byt zabavne?

6. Vadi vam ked GM falsuje hody, ci uz aby vas zachranil alebo aby urobil protivnikov tazsich?

7. Chceli by ste aby bolo vzdy jasne akym smerom sa pribeh uberie na zaklade vasich akcii a mali ste na to ako hraci priamy vplyv alebo sa radsej nechate prekvapit ako si GM vase akcie interpretuje?

8. Radi plnite ulohy a questy alebo radsej rozvijate psychologiu svojej postavy a jej vztahy k ostatnym postavam?

9. Chcete riesit moralne dilemy a tazke rozhodnutia alebo radsej chcete jednoduchu ciernobielu hru pri ktorej sa len odreagujete od svojich problemov v beznom zivote?

10. Chcete mat postavy dopredu co najviac pripravene a potom podla toho striktne hrat, alebo radsej si postavu pripravite len zhruba a definovat ju budu az vase skutky pri hre?

11. Preferujete hru stylom 'film', teda ze kazda scena ma svoj vyznam pre posunutie pribehu a vyvoj charakterov alebo sa radi zaoberate 'beznymi' vecami (napr. nakupovanie, vecera v krcme, cestovanie).

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Naposledy upravil Corvus dňa Pi. 21. Dec 2007, 11:42, celkovo upravené 2 krát.

Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 05.12.2005
Príspevky: 946
Body: 5
Bydlisko: Le frere et gloire
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
1) Preferujem dve veci. Buď hru, kde tvorím vedome príbeh s ostatnými hráčmi, alebo hru v ktorej nejde o vedomé vytváranie príbehu. Pokiaľ je hra orientovaná na príbeh, nemám celkom rád ak je iba v réžii GMa.

2) Toto je niečo čo dnes odmietam; zostať v postave na úkor zábavy iných hráčov je typický príklad. Na druhej strane nemám nič proti hraniu v postave, ak hra nie je príbehovo orientovaná. Myslím, že je tiež zlé odsudzovať niekoho, ak napr. hrá boj a tvorí postavu aj z taktického hľadiska; mám dojem, že sa dá hrať veľmi dobre a zábavne aj s tonou čísiel a taktiky a pritom mimo boja vytvárať príbeh a hrať v postave. (takto som mimochodom hral Franza)

3) Oboje mám rád rovnako, ale samozrejme je problém tieto veci skĺbiť. Mimochodom, prežívať postavu sa dá výborne v hociakej hre, takže by som skôr bral možno ten príbeh. Ale na RPG sú aj iné zaujímavé veci. O čosi viac než zažívať postavu, by som povedal skôr zažívať setting.

4) Nemám rád predpripravený príbeh (1). A neviem čo je absolútna volnosť, ale ak to znamená, že nejaký hráč robí niečo čo nudí ostatných, tak ju nemám rád. V základe RPG vidím konflikt, je jedno či medzi hráčmi, či medzi postavou a svetom, alebo proste aj jednoduchú situáciu, ako že na postavu niekde zavalí a musí bojovať o prežitie. Teda chcem hru, ktorá nemá predpripravený príbeh, ale núti hráčov stále konať tým, že ich umiestňuje do konfliktu.

5) Myslím, že viem lepšie odhadnúť, čo ma baví ako to vie GM. Za druhé to berie hociaké rozhodovanie z rúk hráča.

6) Jednoznačne. Buď nech potom nehádže vôbec, alebo dodržuje výsledky. Kocka je o náhode, ak GM nechce náhodu, nemá použiť kocku v danom momente.

7) Záleží od štýlu, som ochotný hrať oboje.

8 ) Skôr mám radšej vzťahy medzi postavami, a najlepšie, ak sú questy osobné a zaťahujú do deja priamo postavy.

9) Dilemy sú fajn; ale hrať archetypy ma baví veľmi. Niektoré svety ako Warhammer sú vynikajúce na hranie archetypov, a ich hranie samé vytvára zábavu a konflikt, a nemyslím si, že je to oddychové hranie. Čiernobiela hra nie je podľa mňa jednoduchšia, a dilemy vznikajú z toho, že sa v nej stretne čiena s bielou postavou. Morálna dilema sa teda objaví nie u postavy, ale u hráčov, tým, že ich postavy sa musia dohodnúť čo spravia. Pre mňa je to vynikajúce aj v tom, že to zaťahuje všetky postavy, a nie jednotlivca do hernej situácie. Preferujem hry, kde je zapojených čo najviac postáv v každom momente, aby niekto nemal pocit, že sa deje niečo, čo sa jeho postavy netýka (takéto scény sú tiež dobré, ale mali by svižne rotovať medzi hráčmi)

10) Nemám jednoznačnú odpoveď, obidvoje mi vyhovuje, záleží od druhu hry.

11) Film jednoznačne. Nakupovanie, večera to vnímam ako pozadie do možných konfliktov (niekto sa povracia v krčme a je problém s krčmárom, problém pri nakupovaní a podobne), prípadne čisto ako dofarbenie atmosféry; nemali by takéto scény zbytočne zaberať čas hrania; mimochodom sa podľa mňa dajú zaujímavo popísať mimo hry cez poviedky a zápisy.

_________________
"Však lev, to je vlastne kôň."


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
pri odpovediach pri ktorych si napisal ze oboje moze byt, prosim dopis co by si chcel hrat teraz. teda zvol moznost ktoru by si chcel aby sa nou nase hranie uberalo. nemusi to byt pokracovanie Warheartu, ale celkove hranie nasej skupiny.

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 05.12.2005
Príspevky: 946
Body: 5
Bydlisko: Le frere et gloire
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Som ochotný hrať oboje :)

Ak mám byť konkrétny, tak na pokračovanie Warhammeru preferujem archetypy, vyhodnocovanie GMom a podobne.

Ale zase v skupine chceme určite tiež odohrať nejaké hry, ktoré sú opačného charakteru (MW napr je dobrý príklad). Myslím, že by bola škoda sa obmedziť na jeden typ hrania.

_________________
"Však lev, to je vlastne kôň."


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
a co vy ostatni? napisete ako chcete hravat?

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Pútnik

Založený: 31.05.2007
Príspevky: 8
Body: 5

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
1. Preferujem vyrovnanost medzi podielanim sa na tvorbe pribehu a jeho prezivanim. Presnejsie mam rad, ked ma GM vytvorenu dejovu liniu, ale aj nejake moznosti.  Co sa vsak tyka spoluzodpovednosti, myslim, ze by malo skor ist o nejaku dohodu pred hrou alebo po nej, kedy hrac priblizne nacrtne, kam by jeho postava chcela v dalsej hre asi smerovat, GM to nejako spracuje.

2. Nie som si isty, ale myslim, ze ano. Napokon, nie vzdy sa da fatalnost z pohladu hraca predvidat, ale bolo by podla mna neprirodzene, keby hraci zrazu prilis zmenili spravanie postavy preto, aby napriklad zachranili inej zivot (kedy moze ist o fatalne nasledky pre pribeh).

3. Taktiez by som poveadl, ze je to vyrovnane. Ono sa napriklad blbo vcituje do postavy v nezaujimavom prostredi, pribeh je nieco ako motivacia ku vciteniu.

4. Absolutna volnost nie je az tak dolezita, avsak ista volnost byt musi, to je jasne. Hrac, ak ma nejake vizie, by ich mal predostriet GM pred hranim, aby sa vytvorila taka dejova linia a jej moznosti, aby volnost nemala fatalne nasledky na dej a aby sa hra nerozpadla. V takom pripade myslim, ze hrac pocituje v hre volnost a zaroven sa GM drzi hry. Ak hrac nema nejake konkretne vizie alebo plany, nemal by ani prilis vymyslat pri hre s volnostou.

5. V istych pripadoch ano, napriklad ked (ako hrac) nepokladam stretnuitie so zbojnikmi za zabavne. Ale vyslovene to vadi iba v pripadoch, kedy sa chcem vyhnut tomu stretnutiu a nemam sancu to uskutocnit.

6. Nevadi. Sam to obcas robim, niekedy je hra zaujimavejsia. Avsak nie ked sa stale pomaha hracom a protivnici sa robia silnejsi iba ked sa zazdali byt vyslovene slabi.

7. Kombinacia priameho vplyvu a vplyvu GM, kedy hrac pocituje nieco ako "ruku osudu", hra je tak zaujimavejsia. Ale samotny priamy vplyv alebo samotne interpretacia GM nemusim.

8. Zalezi od hry. Zase to nie je jednoznacne. Skor si myslim, ze ulohy a questy by mali byt prostreidky k rozvijaniu postavy.

9. Moralne dilemy a tazke rozhodnutia. Pri tom sa viem odreagovat, hehe.

10. Pripravit zhruba a nechat ju rozvinut sa casom, lepsie tak moze "sadnut" do hry ako vykresana postava vtlacena do deja.

11. Dominantne by mali byt dolezitejsie sceny pribehu, bezne veci by mali iba doplnat hlavnu dejovu liniu nakolko to bude potrebne (napriklad ak si chce nejaka postava s inou nieco riesit a podobne). Treba ale aj nieco z tych beznych zalezitosti.


Hore
 Profil  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
chcel by som povedat ze najviac mi pomozu co najjednoznacnejsie odpovede...
ak uz vam obe moznosti vyhovuju alebo nevadia, tak napiste ktoru z nich preferujete pri nasom hrani viac... pretoze casto je velky problem obe moznosti sklbit do jednej hry tak aby to bolo uspokojive.

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Cisárovná
Obrázok používateľa

Založený: 17.04.2006
Príspevky: 893
Body: 3
Bydlisko: intrákové podzemie Bratislavy
Pohlavie: Žena

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
1. Preferujete pribeh ktory si pripravil GM a vy ho len prezijete (ako herec) alebo ho chcete radsej priamo tvorit a ovplyvnovat podla svojich preferencii a byt zan spoluzodpovedni (ako autor)?

asi suhlasim s Tvorom> preferujem hru, pri ktorej je stanovena aspon nejaka hlavna dejova linia, ktora by sa mala dodrziavat, ale nuansy si tvorime my
(ako priklad> ked sme hrali tu kampan a chceli sme sa dostat do hrady> vymysleli sme, ze sa tam chceme dostat podzemnou riekou> ak by to vyslo, tak by sme sa dostali dnu vlastnym rozhodnutim a pokracovali by sme uz v hrade...
dejova linia hlavna by bola dodrzana> t.j. dostat sa do hradu> ale my sme si nasli vlastnu cestu vykonat ju...)


2. Je pre vas podstatne aby ste sa vzdy zachovali 'ako postava' aj ked viete ze to bude mat fatalne nasledky pre pribeh a zabavnost hry?

asi ano, je to dolezite... pokusat sa hrat realne moju postavu tak, ako by to ona prezila v skutocnosti...

3. Je pre vas dolezitejsie vcitenie sa do postavy ako zaujimavy pribeh?
je to pre mna dolezite...
ale ak by som videla, ze ostatni hraci sa nebavia, resp. je to pre ich postavy velmi obmedzujuce... tak je to samozrejme o dohode

4. Je pre vas dolezitejsia absolutna volnost aj ked to moze viest ku zdlhavej hre alebo vam vyhovuje ked je pribeh pripraveny a je viacmenej nutne sa ho drzat aby sa hra nerozpadla?

vid otazka c.1> t.j. nech je viac-menej pripraveny> ale s moznostami prisposobovat si ho na zaklade rozhodnuti postav


5. Vadi vam vas GM tlaci do urcitych situacii, teda ze ked sa rozhodnete ist dolava, najdete tam zbojnikov a ked sa rozhodnete ist doprava najdete ich tam tiez, pretoze GM si mysli ze stretnutie so zbojnikmi by mohlo byt zabavne?

nie nevadi mi to, pretoze GM nemusi povedat, ze tam dal tych zbojnikov len kvoli tomu...
pokial to beriem ako prirodzenu sucast pribehu a nie je to tam dane fakt okato a nasilne, tak mi to az tak nevadi
samozrejme ze mi vadi, ak chceme ako postavy nieco urobit a GM okato hadze prekazky aby sme to neurobili... to ano... ale pokial je to nenasilne vsadene do pribehu preco nie


6. Vadi vam ked GM falsuje hody, ci uz aby vas zachranil alebo aby urobil protivnikov tazsich?

vo velkom meritku nie...

7. Chceli by ste aby bolo vzdy jasne akym smerom sa pribeh uberie na zaklade vasich akcii a mali ste na to ako hraci priamy vplyv alebo sa radsej nechate prekvapit ako si GM vase akcie interpretuje?

myslim, ze to prekvapenie mi nevadi...


8. Radi plnite ulohy a questy alebo radsej rozvijate psychologiu svojej postavy a jej vztahy k ostatnym postavam?

pol na pol> t.j. na zaklade plnenia uloh si rozvijam vztahy k inym postavam

9. Chcete riesit moralne dilemy a tazke rozhodnutia alebo radsej chcete jednoduchu ciernobielu hru pri ktorej sa len odreagujete od svojich problemov v beznom zivote?

dilemy a rozhodnutia

10. Chcete mat postavy dopredu co najviac pripravene a potom podla toho striktne hrat, alebo radsej si postavu pripravite len zhruba a definovat ju budu az vase skutky pri hre?

to druhe

11. Preferujete hru stylom 'film', teda ze kazda scena ma svoj vyznam pre posunutie pribehu a vyvoj charakterov alebo sa radi zaoberate 'beznymi' vecami (napr. nakupovanie, vecera v krcme, cestovanie).

preferujem kombinaciu> dolezite sceny ale aj s kuskom balastu medzi tym

_________________
Music is enough for a lifetime, but a lifetime is not enough for music.
Don't try to change things you can't change. Try to learn how to accept them.


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
pockame este na zrudiho preferencie :)

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Cisárovná
Obrázok používateľa

Založený: 17.04.2006
Príspevky: 893
Body: 3
Bydlisko: intrákové podzemie Bratislavy
Pohlavie: Žena

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
tomu radsej posli mail, nech ti odpise, neviem ako casto je na forach ;)

_________________
Music is enough for a lifetime, but a lifetime is not enough for music.
Don't try to change things you can't change. Try to learn how to accept them.


Hore
 Profil ICQ  

Schattenjäger Inquisitor
Obrázok používateľa

Založený: 14.05.2006
Príspevky: 21708
Body: 61
Bydlisko: Holy Terra
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
zrudi sa na forach vyskytol len vdaka corvusovi... inak ma už netankuju a ked sa bude hrat, pište mi na majl, ktorý vam da theriinka naša

1. V zasade jedno aj druhe v akomsi rozumnom suuznení... rozhodne by PJ mal mat pribeh, alebo jeho zakladnu kostru (co sa stane etc) pripravenu...
a hrrači by tiež nemuseli sediet a len sa divať čo kto vymysli, ale pracovať najma so svojou postavou a svojim hernym životom

2. ano... preto nehram konfliktne (ehm inkvizitor) postavy (aspoň v rámci družiny) a myslim že aj IRL človek často spraví kix už len preto, že taký je...

3. jedno bez druhého nemôže byť, ale pokial je dobrá postava so zaujmavými inými postavami, dá sa prekusnúť aj slabší príbeh... už len preto, lebo od pribehu sa hlavný focus sústreďuje na interakciu medzi postavami a tá môže byť viac než zaujímavá (komorné divadlo)

4. Zasa odpoviem tak hlupo a teda, že je dôležité aj jedno aj druhé... ked hráči tápu okolo seba po svete a nevedia kam (skôr) skočiť, nieje to šťastné. rovnako ani (pre kampaň) nieje šťastné držanie sa nasilu línie... ak sa však dá dobrý dôvod na pokračovanie v pribehu, je to prekusnutelné už len kôli hustému príbehu a možnému prepojeniu postáv/vy s príbehom

5. hej, vadí... takmer každý konflikt má viac riešení.. v tomto prípade mi hlavne vadia boje tzv: do konca... do poslednej kvapky krvy... je to aj mierne nereálne aj mierne otrava, výdy vysekať nepriatela do konca...alebo sa nechať vysekať...

6. nie. je to skvelá pomocka ako udržať hru napínavou a fungujúcov (v polke kampane všetci dead (alebo key postava) a teraz sa pozeráme okolo seba jak sprostí že: WTF??)

7. ja si nemôžem pomôcť, ale zasa je to skôr tak pol na pol... a skôr o dohode než o jednoduchom povedaní buď ja alebo ty.

8. skôr to druhé, postava má svoj život nezávysle na tom, či zachráni korunku kralovnej alebo nie... navyše z vlastnej postavy a interakcie vypadnú questy...

9. moralne dilemy samozrejme...  :)

10. každa postava sa vyvýja, takže ju definujú skutky, no už čo to prežila a ide do hry s nejakym bývalím životom a názormi...

11. Veci bežné Nie sú všedné asi tak.. užívam si práve tie bežne veci ako krčma, štanie, drobne slovne šarvátky, pokukávanie po servírke a mnoho iných... potom do toho nadupaná akcia a potom zasa oddych...

_________________
We are the Pilgrims, master; we shall go
Always a little further: it may be
Beyond that last blue mountain barred with snow
Across that angry or that glimmering sea ...

fly me to the moon and let me dance among the stars
=][=


Hore
 Profil  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
no tak urovnam si to v hlave. zhrniem to. poviem svoj nazor a uvidi sa co dalej.... :|

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Toto bude dlhy post, ale podla mna dost dolezity. Tak si ho prosim precitajte a napiste mi co si myslite.

1. Preferujete pribeh ktory si pripravil GM a vy ho len prezijete (ako herec) alebo ho chcete radsej priamo tvorit a ovplyvnovat podla svojich preferencii a byt zan spoluzodpovedni (ako autor)?

Toto je najzakladnejsia otazka tohoto dotaznika.

Vsetci (lev ciastocne) preferujete predpripraveny pribeh. Teda ze GM ma vsetko pripravene (najlepsie aj s roznymi moznostami) a vy ho chcete len prezivat a netvorit ho, presnejsie vzit sa do svojej postavy a konat len za nu a nechat na GMa celu zodpovednost za to ako pribeh bude vyzerat. Toto by som nazval ‘klasicky pristup k hraniu RPG’.  

Na druhej strane je sposob hrania kde maju hraci ciastnocne rozpravacske pravomoci, teda mozu do hry privadzat elementy ktore nie su priamo chovanie postav. Mozu to byt nove cudzie postavy, nove napady na smerovanie pribehu atd... Hra nie je sustredena na vzitie sa do postavy ale na to, ze vsetci spolupracuju na vytvoreni co najzaujimavejsich situacii a pribehu. Toto je sposob akym sa ma hrat napr. Mountain Witch, kde hraci maju pravomoc dosadzovat do pribehu hocico co sa tyka ich temneho osudu. Za to aky bude pribeh uz nezodpoveda len GM, ale vsetci hraci spolu. Hrac uz nie je konzument predpriraveneho pribehu, ale jeho spolutvorca a je zan spoluzodpovedny. K takemuto stylu sa velmi hodia bangy, pretoze sluzia na to aby sa pribeh posunul niekam dalej. Ulohou GMa v taktomto pristupe je vymysliet a davat hracom otazky a hraci na ne maju odpovedat, pricom neexistuje ‘nespravna odpoved’, pretoze GM si ziadnu ‘spravnu odpoved’ dopredu nepripravil. Toto by som pracovne nazval ‘pribehovy pristup k hraniu RPG’.

Co z tohoto pre mna vyplyva napisem nakoniec.

2. Je pre vas podstatne aby ste sa vzdy zachovali 'ako postava' aj ked viete ze to bude mat fatalne nasledky pre pribeh a zabavnost hry?

Tato otazka trochu nadvazuje na prvu. Dlho som mal rovnaky nazor ako thera, zrudi a tvor. Teda ze hra by mala byt o tom aby ste hrali svoju postavu a konali tak ‘ako by konala postava’ za kazdu cenu.

Ale moj nazor sa zmenil a suhlasim s levom. Teda ak by ‘hranie postavy’ (a to nemyslim len zabitie postavy) malo pokazit inemu hracovi zabavu z hry, tak by to hrac nemal spravit. Pretoze tu ide o spolocnu zabavu. Ked sa bavi len jeden alebo dvaja ludia z celej skupiny tak nieco nie je dobre. Preco by mal niekto chodit hravat hru pri ktorej sa nebavi?

3. Je pre vas dolezitejsie vcitenie sa do postavy ako zaujimavy pribeh?

Dalsia suvisiaca otazka. Ide o to ze existuju dva poly pri hrani:

- hraci sa vcitia do postavy a nad nicim inym nerozmyslaju (trochu silne by som povedal ze je to taky sebecky sposob hrania) a pribeh a vsetko ostatne im pripravi GM.

- hraci z postavy obcas vystupuju a pouzivaju metagame informacie na to aby bol zabavny a zaujimavy pribeh. Hoci je to caste, nie je podmienka ze musia mat rozpravacske pravomoci. Toto sa da robit aj bez nich. Teda ze sa postava zachova nie podla toho ako si ju hrac dopredu nalinajkoval, ale tak aby to bolo zaujimave a pre vsetkych zabavne.

Zda sa ze (ciastocne okrem leva) sa viacmenej priklanate k prvej moznosti, ja by som bol radsej keby sa hralo druhym sposobom.

4. Je pre vas dolezitejsia absolutna volnost aj ked to moze viest ku zdlhavej hre alebo vam vyhovuje ked je pribeh pripraveny a je viacmenej nutne sa ho drzat aby sa hra nerozpadla?

V tejto otazke ide o toto:
- pri volnosti si hraci robia to co ich bavi. Teda ak ich bavi zabijat skretov, tak sa vyberu zabijat skretov a podobne. Motivaciu si uz najdu sami.

- pri predpripravenom pribehu sa musia spolahnut ze GM odhadne co ich zaujima a podla toho pripravi pribeh. Ak sa ale netrafi a zabijacom skretov pripravi detektivku je zle. Alebo co je pre mna osobne este horsie, je to ked GM neodhadne motivaciu postav. Teda ze hodi hacik (napr. prepadnutu lod ;) )a hraci miesto toho aby sa chytili zacnu hovorit ze ich postavy by tam nesli, no ale teda ked si uz GM to dobrodruzstvo pripravil tak tam teda pojdu aby sa vobec hralo... toto je podla mna jeden z najhorsich okamihov pre GMa.

Vy okrem leva preferujete druhu moznost, ja by som radsej hral prvym sposobom pomocou kickerov a bangov.

5. Vadi vam vas GM tlaci do urcitych situacii, teda ze ked sa rozhodnete ist dolava, najdete tam zbojnikov a ked sa rozhodnete ist doprava najdete ich tam tiez, pretoze GM si mysli ze stretnutie so zbojnikmi by mohlo byt zabavne?

Tomuto sa hovori skryty railroad alebo aj iluzionizmus. Vase rozhodnutia su prakticky anulovane, pretoze ak predpripraveny pribeh vyzaduje aby ste sa stretli so zbojnikmi tak vas do toho musi GM nejak dotlacit. Viac menej vas GM tym pribehom taha za nos. Je to bezna prax pri railroadovom hrani a robi sa to preto aby sa pribeh nerozpadol a neusli ste prilis z toho co si GM pripravil.

Levovi to vylozene vadi. There toto nevadi kym to nie je okate. Tvorovi to vadi vtedy ked si mysli ze to nebude zabavne alebo alebo tiez ked je to okate. Zrudi sa mi zda ze hovori trosku mimo.. s ‘bojmi dokonca’ to nema moc spolocne, ale zda sa ze mu to tiez vadi.

Su tu dva problemy :
- GM sa pokusi odhadnut co je pre hracov zaujimave a nie vzdy sa to podari. Dotlaci vas do sceny ktora vas mozno bavit nebude, hoci GM ked si ju uz pripravil a stravil nad nou cas, tak ju chce odohrat.

- Dalej tu vidim jeden rozpor. Na jednej strane vacsina z vas chce aby bol pribeh (teda vlastne sled klucovych scen) pripraveny. Na druhej strane vam vadi ak vas GM v pribehu drzi nasilu. Vyzera to tak ze sa radi nechate viest za nos kym ten podfuk neprekuknete.

Iluzionizmus som zacal povazovat za podvod na hracoch. Teda hraci si myslia ze ich rozhodnutia maju vahu, ale pritom vobec nemaju, pretoze GM si ich aj tak upravi tak, aby mu to hralo do karat predpripraveneho pribehu.

6. Vadi vam ked GM falsuje hody, ci uz aby vas zachranil alebo aby urobil protivnikov tazsich?

Dalsi priklad podvodu na hracoch. Kedysi som to bezne robieval, zachranoval som postavy, aj som napomahal protivnikom. Ale uz to dlhsiu dobu nerobim. V nasej hre to bolo celkom nebezpecne, ale mali ste fate pointy, ktore vam sluzili ako ochrana miesto mojho podvadzania v kockach.

Totizto, naco mam vobec hadzat kocky, ked ich mozem hocikedy osvindlovat? Aky to ma vyznam?

There, zrudimu a tvorovi toto podvadzanie hracov nevadi. Levovi vadi velmi.

Ja chcem hrat tak aby kocky nebolo nutne nikdy falsovat. Na to skvele funguje pri pribehovom hrani pouzivanie stavok pri vyhodnoteni konfliktu. Teda ked sa ide na nieco hadzat zvoli sa co sa stane pri uspechu a neuspechu. A co je dolezite: nikdy sa ani jedna (ci uz vyhra alebo prehra) z moznosti nezvoli taka, aby pokazila pribeh ci hru. Cize obe moznosti by mali viest k niecomu zaujimavemu. Som si vedomy ze nie vzdy je to lahke vymysliet ale podla mna to ma cenu

Druhu techniku co chcem pouzit pri hodoch kockou je odporucenie pre GMa: “Povedz ano, alebo hod kocky.” To znamena ze hadzat len na to co je naozaj podstatne. Ak hrac chce nieco urobit a nie je v tom ziaden potencialny zaujimavy konflikt, tak sa to jednoducho podari. A nehadzat vtedy ked ako GM *chcem* aby ste uspeli (napriklad nasli podstatne stopy pro vysetrovani). Ziadne hody na podradne nezaujimave ulohy, ziadne zbytocne opakovanie hodov kym sa to nepodari. Tymto chcem obmedzit pocet hodov kociek.

7. Chceli by ste aby bolo vzdy jasne akym smerom sa pribeh uberie na zaklade vasich akcii a mali ste na to ako hraci priamy vplyv alebo sa radsej nechate prekvapit ako si GM vase akcie interpretuje?

Zase su tu dva pristupy k hre:

- idete vykonat nejaku akciu, hodite si a je len na GMovi ako si vas uspech ci neuspech interpretuje. Je uplne v jeho moci zmenit vas uspesny hod na fakticky neuspech v tom co ste naozaj chceli dosiahnut. Alebo naopak moze interpretaciou vas neuspech zmiernit tak, ze bolo prakticky zbytocne hadzat.

- potom je tu druhy sposob, a to su tie spominane stavky pri vyhodnocovani konfliktu. Teda pred kazdym hodom na dolezity konflikt sa hraci aj GM spolu dohodnu co sa stane pri uspechu alebo neuspechu. V idealnom pripade by mali oba vysledky viest k niecomu zaujimavemu co hru posunie dalej. Co je podstatne, hod kockou ma vzdy svoj vyznam, ktory mu GM ani nikto iny nemoze zobrat.

Tu ma prekvapil zrudi ked povedal ze by sa chcel na vysledku akcii dohodnut.. z jedneho naseho rozhovoru mi totiz vyplyvalo ze sa dohodovat pri hre nechce...
Lev vravi ze je mu jedno ktory sposob. Thera sa mi zda ze preferuje prvy sposob a hoci tvor napisal ze by chcel kombinaciu, nieco mi vravi ze tym tiez myslel skor prvy sposob (ak nie tak ma oprav prosim)

Ja by som chcel hrat druhym sposobom, pretoze to umoznuje hracom aktivnejsie spolupracovat na vytvarani pribehu.

8. Radi plnite ulohy a questy alebo radsej rozvijate psychologiu svojej postavy a jej vztahy k ostatnym postavam?

Osobne ulohy vyzera byt cesta ktorou sa chcete uberat. Suhlasim. Je tu ale hacik v tom, ze ked je osobny quest pre jednu postavu, ostatne casto nemusia mat motivaciu ten quest robit. Preto je potrebne aby boli postavy robene tak aby ich spolu nieco drzalo a aby sa neustale nestavalo, ze si niekto bude hovorit: ‘no nechcem aby sa nasa hra rozpadla tak moja postava s vasimi zostane, ale v reale by davno odisla’. Teda nevytvarat si taku postavu s ktorou by tie ostatne nechceli spolupracovat. Toto sa da najlepsie dosiahnut spolocnou tvorbou postav. Teda ze si ludia sadnu a vymyslaju postavy spolu, navzajom sa ovplyvnuju a zavrhuju napady ktore by mohli ich spolocne nazivanie vazne ohrozit.

9. Chcete riesit moralne dilemy a tazke rozhodnutia alebo radsej chcete jednoduchu ciernobielu hru pri ktorej sa len odreagujete od svojich problemov v beznom zivote?

Tu ste sa zase prakticky zhodli ze chcete dilemy. Uz ide len o to kto tie dilemy vymysli. Ak je to len GM, tak sa casto moze stat ze to co si mysli ze bude dilema, pre niekoho ziadna dilema nebude. Preto by bolo fajn, keby hraci pri tvorba a hrani svojej postavy aspon naznacovali v com by ich postava mohla byt rozpoltena, co by ju vnutorne zasiahlo, aby na to GM mohol reagovat a podobne situacie do hry zavadzal.

10. Chcete mat postavy dopredu co najviac pripravene a potom podla toho striktne hrat, alebo radsej si postavu pripravite len zhruba a definovat ju budu az vase skutky pri hre?

Vyzera to (levovi to je jedno) ze chcete mat postavu len nahrubo a dotvarat ju behom hry. Takto sme ale doteraz nefungovali. Vzdy sme mali postavy dopredu dost presne vyspecifikovane. Inak aj ja som tiez za dotvaranie postav az v hre... a som za spolocnu tvorbu tak ako som to napisal vyssie.

11. Preferujete hru stylom 'film', teda ze kazda scena ma svoj vyznam pre posunutie pribehu a vyvoj charakterov alebo sa radi zaoberate 'beznymi' vecami (napr. nakupovanie, vecera v krcme, cestovanie).

Tuto 100% suhlasim s levom. Hravame malo, tak chcem aby tych par hodin bolo co najzaujimavejsich, aby sa v nich co najviac udialo. Ak ma byt nejaka ‘bezna cinnost’ tak sa tam musi udiat nieco zaujimave. Nemam chut riesit kto si co dal na obed, kolko stalo ubytovanie a ako dlho ste cestovali z A do B.
Na druhej strane v hre mozu byt ‘oddychove sceny’. Teda ked chcete nieco spolu riesit. Len ich tak treba ohlasit, aby ich GM predcasne neprerusil nejakym bangom ;)



No aky mi z tohoto vsetkeho vyplyva zaver?

Ja ako GM uz ‘klasicky’ mastrovat nechcem. Prestava ma to bavit, nebavi ma sa stale starat o to aby ste z pribehu prilis neusli, nebavi ma travit svoj volny cas pripravovanim dobrodruzstva, stresuje ma to ze za pribeh som zodpovedny len ja, ze aj ked si ho pripravim tak mi ho ofrflete, pretoze sa casto nepodari pripravit taky aky by sa vam pacil. Prestal som sa na hry tesit, pretoze som si vzdy predstavil ze sa musim zase pripravovat a aj ked sa pripravim tak to bude mozno nahovno pretoze budete robit uplne nieco ine nez som ja predvidal.

Podla vasich odpovedi chcete pokracovat v ‘klasickom’ hrani. Ja vam ho ale ako GM uz nebudem vediet poskytnut. Preto tu vidim viac moznosti:

- niekto (aj viaceri na striedacku) preberie mastrovanie po mne.
- budeme hrat take hry, ktore ma bude bavit mastrovat a zaroven vas hrat. Tu ale chcem povedat ze od mastrovania potrebujem oddych celkovo. Takze by som rad aspon docasne nieco zahral ako hrac.
- prestaneme na neurcitu dobu hravat.

Je na nas ako sa dohodneme.

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Cisárovná
Obrázok používateľa

Založený: 17.04.2006
Príspevky: 893
Body: 3
Bydlisko: intrákové podzemie Bratislavy
Pohlavie: Žena

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
vzhladom na to, ako som si to tu vsetko precitala...
myslim ze je jasne co z toho vyplyva...

kedze ja nie som zatial schopna pripravit si nieco a odmastrovat to... corvus to uz viac nechce robit... a lev zrejme tiez nie, kedze taky ani nebol jeho plan...
tvor je na tom asi rovnako

tak pre celu tuto situaciu vidim jedno riesenie> warheart sa odklada na dobu neurcitu a teda zrejme skoncil

predpokladam, ze v najblizsej dobe> t.j. urcite par mesiacov, ak sa nieco bude hrat...
tak to budu asi len jednorazovky ako je MW, prip. nejake ine hry, ktore navrhoval lev...

som s tym uzrozumena a chapem to

_________________
Music is enough for a lifetime, but a lifetime is not enough for music.
Don't try to change things you can't change. Try to learn how to accept them.


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 05.12.2005
Príspevky: 946
Body: 5
Bydlisko: Le frere et gloire
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Aby som neponúkal iba všeobecné riešenia, som ochotný odmastrovať jeden MW, zmenil by som iba setting na prostredie Stalker: Shadow of Chernobyl. Inak by zostalo všetko ako v systéme MW (samozrejme tam už nebude žiadny strigôň, ale niečo iné).

Ak by bol záujem o to, tak by sa mohlo hrať v dohľadnej dobe.

_________________
"Však lev, to je vlastne kôň."


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 33 ]  Prejsť na stránku 1, 2, 3  Ďalšia

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun