Zamyslel som sa a je tu primarny problem: D&D "as written" a "as advertised" (teda styl, ktory trci z priruciek a reklamnych materialov) a D&D "as played" (teda styl, akym sa hrava).
Najprv by sme sa mali dohodnut, co to znamena D&D ako napisane. Ako majak sa mozeme riadit podla toho, co uvidi nezainteresovany hrac vo chvili, ked sa o tom nieco chce dozvediet z oficialnych materialov:
Aby som zacitoval cast What is D&D z oficialnej stranky:
Citácia:
Čo je D&D?
Dungeons & Dragons je rolová hra, ktorá bola prvým predstaviteľom tohto žánru a priniesla a stanovila štandard pre rolové hranie v štýle fantasy, čo pretrváva už viac než 30 rokov.
Hráči
Každý hráč si vyberie postavu, za ktorú bude hrať. Každá z postáv má jedinečné prednosti, slabiny a schopnosti. Napr. niektoré postavy majú schopnosť zosielať kúzla, niektoré zdatnosť v boji a iné zase špeciálne zručnosti. Máte samozrejme možnosť si vytvoriť postavu ,,na zelenej lúke".
Postavy hráčov
Vaše postavy sú hviezdami dobrodružstva, ktoré odohráte, presne tak, ako sú nimi hrdinovia kníh či filmov. Vaša postava môže byť divý barbar z večne zamrznutých pustatín alebo prefíkaný tulák, ktorého čepeľ je ostrejšía než jeho jazyk. Môžete byť lukostrelec, ktorý dokáže prežiť v divočine alebo čarodej, ktorý je majstrom magických umení. Postava počas svojho dobrodružstva získava skúsenosti, ktoré jej umožňujú stať sa silnejšou a schopnejšou.
Čo môžu postavy robiť v hre?
Postava môže v hre robiť hocičo, čo vie stvorí vaša predstavivosť, samozrejme, ak to zapadá do scény, ktorú opíše DM. Podľa situácie môže vaša postava načúvať pri dverách, prehľadávať okolie, vyjednávať s kupcom, rozprávať sa s priateľom, preskočiť cez jamu, použiť niektorú z vecí alebo zaútočiť na nepriateľa.
Čo robí Dungeon Master?
DM je ten, kto hrá za "tých zlých". Pozná tajomstvá kobiek a labyrintov - buď preto, že si ich naštudoval alebo ich dokonca vytvoril sám.
Čo by som mal vedieť o dobrodružstvách v D&D?
Dobrodružstvo v D&D obsahuje množstvo akcie, napínavých súbojov, desivých príšer, výziev, ktoré vojdú do legiend a množstvo záhad, ktoré čakajú na odhalenie a preskúmanie. Čo sa skrýva v srdci labyrintu? Čo čaká za ďalším rohom či nasledovnými dverami? Hraním rol svojich postáv budeš spolu s priateľmi čeliť nebezpečiu a skúmať svet stredovekej fantasy.
Niekde okolo toho je ukážka, kde hráč posúva figúrkami po štvorčekovom pláne (kvôli prestavbe stránok na 4e už demo nie je dostupné a archívy už nie su stavané na súčasné webové prehliadače).
------------------------------------------------------------
Opytam sa takto: kto z ucastnikov diskusie kedy hral tymto stylom? Resp. kto z ucastnikov dokaze hrat oficialne moduly bez toho, aby nad nimi neskripal zubami alebo aby si z toho nerobil strasnu srandu? (Tak ako si nasa druzina robila srandu z Bieleho hradu z DrD alebo ina druzina z Tomb of Horrors).
Bentley napísal:
Ako hráč, ako dlho si ochotný pozerať sa, ako niekto iný hrá D&D alebo niečo podobné, bez toho, aby si sa do toho mohol akokoľvek zapojiť?
To zalezi od ludi, ktori to hraju. Standardne klubove D&D asi uz vobec. D&D s tebou asi dlhsie.
Prave tu vidim ten rozpor - ze mam pocit, ze maloktory pokrocily hrac hra D&D "as written" - teda stylom, ze "nakreslim si dungeon, rozhadzem prisery podla challenge ratingu, postavy tam nabehnu, vymlatia, zoberu loot, odidu". Vacsina (mam ten dojem podla toho, co som videl) skor ci neskor opusti ten styl a zacne viac dbat na vseobecnu zabavu, zacne pchat do postav vnutorne charakteristiky (o ktorych pravidla nic nehovoria), nedajboze vyslovne brzdy ("moja postava je slepa") a Dungeon Master tomu prisposobi zvysok hry. Mozno tym dokonverguje k velmi kvalitnemu Sword & Sorcery stylu plnom zabavy a zazitkov, ale Sword & Sorcery zameranie tym nikdy neopusti (co prirodzene nie je ani nahodou globalny problem) a ked opusti, tak samotne pravidla su pre nich uz nezavislou zlozkou.
To je presne Alnagova strana, ked clovek investuje vela casu do postavy a v spolupraci s hracmi vedia, ze vzhladom k zazitku sa oplati ju mat prepracovanu. To vsak nie je zasluha pravidiel, to je to, co do toho priniesli hraci. (Chvala im za to)
A v extremnom pripade to, co sme hrali my, resp. co sa stava v niektorych skupinach: zistia, ze odohrali super hru a nehodili pri tom ani raz kockou.
------
Nepochybne existuju hraci, ktori z roznych dovodov hraju stylom, ktori propaguju oficialne Wizardi: inak povedane, charakteristiky postavy su pre nich nepodstatne - pretoze ich nebavia, resp. nevidia dovod, preco by ich mali pouzivat, resp. sire opisovanie toho, ako sa ich mec ladne hybe vzduchom, aby sekol do orka, ich nudi. Rolove hranie sa redukuje na rolu postav ("moja postava ma rolu wizarda"). Ani proti tomu sa neda protestovat.
Zamyslam sa nad jednym: D&D ako mainstream moze hracom "permanentne zmenit zmyslanie" (povedane vulgarne). Casto sa stava, ze hraci, ktori hraju cisto takticko-strategicky, su potom natolko "zdeformovani", ze je principialne nemozne s nimi hrat akykolvek iny system. Ich predstava o rolovych systemoch je potom spata s tym, ze cielom v akomkolvek style je ist a trieskat monstery po hlave (inak povedane, "vyhrat"), inak povedane, ich predstava je v duchu Diabla. Paradoxne, hraci, ktori opustia "as written" styl (teda asi vsetci tunajsi diskuteri), tymto problemom az tak netrpia.
Citácia:
Hráč, kteří potřebuje před sebou mrkvičku, aby za sebou klacek, aby hrál svou postavu není cílová skupina D&D a ani moje hráčská krevní skupina.
Z dvoch dovodov:
* pre "as written" D&D je to jedno (kedze tam sa da cisto taktizovat, pripadne drzat role len minimalne a ci uz hras rolu barda dak, ze deklamujes elegicke distycha alebo vravis len "zasah. vedla": v oboch pripadoch)
* pre mna ako hraca tiez, kedze je to spor v preferenciach.
------------------------------