Peekay napísal:
Ale ved toto je nutna prerekvizita na to, aby cinnost natolko socialna ako RPG vobec fungovalo, nie? Ja osobne tuto otvorenost chapem ako nutny predpoklad, nie specialnu podkategoriu.
Definuj "fungovalo". Videl som skupiny, v ktorých hráči neboli voči sebe navzájom otvorení. A dlhodobo hrali.
Peekay napísal:
Tak, ako som to pochopil, tvoja "hlboka hra" totiz hovori "Ked by som rad riesil moralne dilemy, ale vsetci ostatni chcu light-hearted action fun, nebudem strasne whinovat/tlacit to do svojej roviny, ale s radostou prijmem to, co sa formuje, napriek tomu, ze je to iny zazitok ako som povodne ocakaval".... tak?
Nemám v tomto bode jasno - "hlboký" je v mojom slovníku prepojený na slová "zodpovedný", "úprimný", "vážny". S takýmto nastavením si síce viem predstaviť aj light-hearted action fun, ale viem si predstaviť niekoľkonásobne viac možností, keď ten light-hearted action fun nebude to pravé. Mám pocit, že existuje nejaké prepojenie medzi "hlboký" ako otvorený a úprimný postoj (motivácia, prístup k hre) a "hlboký" ako hra, ktorá vo mne hlboko rezonuje (správanie pri stole). Ale inak súhlas.
Peekay napísal:
A toto chapem skor ako povahovu crtu hraca ako takeho - ci si uvedomuje, ze vykonavame nejaku cinnost spolu, a preto by kazdy mal brat ohlad na ostatnych.
Nie nutne. "Vykonávanie činnosti
spolu" označíme ako kolektívnu racionalitu a "vykonávanie činnosti každý osve/pre seba" označíme ako individuálnu racionalitu. (Voľba stratégie a následného konkrétneho správania potom prebieha v poli aktívnej racionality.) Prepínanie medzi racionalitami je experimentálne dokázané. Povahové črty síce asi pôsobia v každom momente a kroku môjho modelu, ale nie sú v ňom. Nezaoberám sa nimi kvôli tomu, že je to iné odvetvie vedeckej teórie (ja sa venujem inštitucionálnej analýze). Takže neviem Tvoje tvrdenie ani potvrdiť, ani vyvrátiť. V mojom modeli to funguje tak, že hráč prostredníctvom interakcie môže zmeniť hodnoty. Racionalita je založená na hodnotách. A keďže aj interpretačný rámec je normatívny (založený na hodnotách), zmení sa zrazu vnímanie úžitkov, resp. hodnôt výsledkov daného správania či situácie. To znamená, že predchádzajúce chovanie už nie je vnímané ako užitočné (správne) a človek hľadá nové stratégie.
Ak Ťa to viac zaujíma, tak tu sú dva predbežné frameworky, ktoré som zostavil pred dvoma týždňami a chcem ich teraz overovať (už som aj pozbieral nejaké dáta). Terminológia sa trochu líši, ale s tým sa snáď popasuješ. Len neviem, nakoľko sú platné pre naše RPG, lebo sú zostavené pre vzdelávacie RPG, konkrétne pre hry typu common pool resources/participatívne rozhodovanie.
Peekay napísal:
Coby nebolo - aspon v rovine ocakavani rozhodne. (...)
Však to som aj napísal. Ale myslím si, že pre našu hru platí, že vytvárame nové inštitúty (nový herný systém), resp. možno sa ja adaptujem na vaše (nová skupina). (Nehovoriac o tom, že to je dynamický systém, Tvoje očakávania sa môžu aj pred hrou meniť z minúty na minútu.)
Peekay napísal:
Skoda - ja by som bol radsej, keby sa to splitlo od tejto temy a doriesilo... nejde totiz o to, ze by som nerozumel tomu, co vravis (aj ked to nevylucujem, samozrejme), len si nie som isty, cisuhlasim.
Nech teda splitnú.
Tvoj súhlas je dôležitý z toho hľadiska, že spolu hráme, ale inak na tie isté procesy existuje zároveň veľa platných pohľadov a netvrdím teraz, že každý musí prijať inštitucionálnu perspektívu.
M