One. Povazujte toto za report o tom, ako dlhorocny hrac AD&D a D&D na jednu session z GURPSu zatiahnuty bol a ci z nej vobec zdravy odisiel. V tomto reporte neopomenieme obligatne nadavky na GURPS a velebenia systemu D&D (tak to predsa ma byt).
Kde bolo, tam bolo, nachomejtol som sa k jednemu DMovi, pardon GMovi (ten si urcite nepraje byt menovany) na hranie GURPSu. Koordinaty: fantasy svet, zatial dvaja hraci a DM v rozbehnutej kampani.
Nuz, o GURPSe som co-to pocul, napr. od Nightfalla (nech jeho moderatorska palica vecne svieti) a ba priam som aj kedysi videl dokument GURPS lite, v ktorom celkom zadarmo na 32 stranach jadrove pravidla k tomu systemu zhrnute su. Onen dokument som kedysi davno cital, ale nemal som volu, ani prilezitost sa nim preluskat.
Stvrtok, kedysi poobede: boli udane koordinaty, pocet hracov a miesto (kaviaren s nazvom iks pé, kolka to ironia). Slubujem GMovi, ze si skusim vyrobit postavu. V pamati mi utkvelo len to, ze 200 bodov.
Piatok, kedysi poobede. Ubehol pracovny den. Postava urobena samozrejme nebola. Otvaram GURPS lite, aby som sa aspon tvaril, ze som v obraze. Citam, citam, uvedomujem si styri atributy, pozorujem zaplavu advantages (to su po slovensky featy), krcim nosom nad flawmi (ho hum, nie je to minmaxakov raj?). Na viac casu neostava, prirucka je pisana hutnym stylom. Zaroven sa vzadu priamo pripajam k RPG Salenemu domu a zhanam regularne prirucky. Zistujem, ze fantasy prirucku mnisi Saleneho domu este nevytvorili.
Uspokojujem sa s tym, ze postava sa vytvori na mieste.
Piatok, vecer, vraj 1800. Prichadzam do icafe, v ktorej je podla nazvu mozne ziskat vela skusenosti. Stretavam tam niekdajsieho spoludruzinika (hral monka v D&D), ktory si tiez urcite tiez nepraje byt menovany, traviaceho cinnost v duchu ,,A od WoWa, neše še Hero na koňu". WoW sa casom skoncil a zacina prezentacia akehosi videa z rovnomenneho sveta, v ktorom okolo hlavneho hrdinu poletuju k nebesiam akesi letopocty. Niet lepsej motivacie ako zacat RPG.
Piatok, vecer, vraj 1830. Zacina sa tvorit postava. Hm. V GURPSE su len styri atributy, ale zato dalsie styri odvodene statistiky. Hm. Hitpointov je akosi pomenej :=). Hm. Je vseobecne zname, ze v GURPSe nie su povolania. Vyberam si klerika. Dozvedam sa, ze DM pouziva vlastne pravidla na magiu, lebo implicitna magia je vraj dost slaba. Vraj sa kuzli z FPciek. Tvarim sa, ze rozumiem. Dozvedam sa zaujimavu ideu, ze sa vyuzivaju pravidla, podla ktorych sa energia na kuzlenie berie najprv z okoliteho prostredia a ked sa ta minie, kuzlic ju berie zo svojho zdravia.
1900. Kto to vravel na ceskych forach, ze postava v GURPSe sa tvori dve hodiny? Body do atributov su rozdelene. Pozorujem, ze na rozdelovani bodov sa da minmaxovat az strach. Uz zostavaju ,,len" vyhody, nevyhody, skilly, vybavenie. Hm, nemal som si radsej pozriet tie pravidla? Letim cez advantages a uz vidim, odkial Wizardi ukradli ideu featov. GM sa snazi v rychlosti najst nejake inteligentne advantages spolu s vysvetlenim, ale to je akoby ste dietatu chceli ukazat krasy vsetkych statov sveta za minutu.
1920. GM odhaduje tvorbu postavy na dalsiu pol hodinu. Letime cez skilly, ale tam uz niet nadeje ani citat nazvy. Z klerika sa zahadnym sposobom stava bojovnik. S GMom vedieme zaujimavu debatu na temu, ako si predstavujem svojho boha. Dokonvergovali sme k akejsi predstave Helma z FR.
1925. V zaujme blaha naroda sme sa dohodli s GMom, ze postava sa uz dalej generovat nebude. Zvysnych 90 bodov sa nahodne rozhodi medzi staty. Skilly a vyhody a nevyhody sa vyriesia casom. Dostavam mace a chainmail a zakernu otazku, ci ten chainmail je celotelovy, alebo ktoru cast vlastne pokryva. Odpoved, ze vrchnu polovicu tela, zjavne nie je dostatocne vycerpavajuca.
1930. Zacina sa hrat. Cirou nahodou som vhupol rovno do suboja. Fiha, kolo trva sekundu. Fiha, hadzalo sa na iniciativu? Fiha, ziadne hadky nad standardnymi a uplnymi akciami. Fiha, vsetci hadzu 3d6 (fiha, pise sa to 3d, ine kocky nie su). Fiha, hadze sa aj na obranu. Fiha, jestvuje stopatdesiat sposobov ako utocit, a prinajmensom taky isty pocet, ako sa branit. Zaujimave, to vyzera lepsie, ako ,,hit", ,,miss". Niektore sposoby su v D&D k dispozicii v podobe featov, ale niektore vobec. Fiha, tu sa branit akrobaciou, dodgeom a parryom (nuansy dostudujem neskor). Ubehol kombat jeden, kombat druhy (fiha, 5 zdivocelych obyvatelov dediny vydrzalo v priemere jedno kolo, do priameho boja dozil jeden, aha, to bude asi to stale reklamovane, ze ,,jedna rana obojrucakom a koniec"). Po chvilke bludenia lesom nastava tma a dalsi kombat (zda sa, ze s obyvatelmi zakliateho lesa asi nebude velmi do reci). Tentokrat 12 ludi. Casom sa dostavam na rad a mozem utocit. Ubohy DM sa snazi opisat vsetkych 150 moznosti, z ktorych ale prakticky pouzitelnych je ... jedna. (To je dan za rychle generovanie). Fiha, tu sa da utocit na hlavu, telo, ucho, oblicku, lavy malicek pravej nohy. Fiha, tu sa podhadzuje (spominam si na zmatok v AD&D, kde sa na utok podhadzovalo a na damage nadhadzovalo). Fiha, preco tu a tam nastava dvadsatsekundove spocitavanie bonusov a postihov k danemu utoku? Zmateny si vyberam standardny utok na torzo. Casom akosi bojova vrava uticha. 6 ludia klesaju k zemi a to nie je ani stvrte kolo. Ale co to? Bojovnik dostava ranu a nastava kratka 10minutova zvada na temu ,,ked ta trafia, dostavas postihy na toto, hento a ono a tym padom sa posuvas na koniec poradia v iniciative".
Medzicasom studujem jeden character sheet. Fiha, galantnost k zenam ako nevyhoda. Fiha, klaustrofobia ako nevyhoda. (Ta sa pakujte do Underdarku.... Ups, ved ja nie som ich DM.). Po skonceni diskusie sa zda, ze bojove pole sa akosi vycistilo. Ale co to? Bojovnik sa zvija na zemi (aha, to bude asi to stale reklamovane, ze ,,jedna rana obojrucakom a koniec"). Kladiem ironicku otazku, ci z tych ludi nevypadol Potion of Healing. Vraj nie, toto nie je Diablo. Nuz, pouzivam jedno lieciace kuzlo. Postave je zrazu akosi unavenejsie. Nasleduje druhe lieciace kuzlo. Bojovnik vstava z mrtvych. Nasleduje filozoficka uvaha na temu, kde by sa dal zohnat, pripadne z coho by sa dal vyrobit Potion of Healing. Vraj nie, toto nie je Diablo. Udeje sa este mnoho udalosti a casom sa ziskavaju z NPCciek cenne informacie, ktore maju posunut dej dalej (fiha, oni si zabijaju dolezite NPCcka, bwahaha, tak im treba. Ups, ved ja nie som ich DM).
2200. Odchadzam zial v polovici dialogu. Dufam, ze NPCcka doziju aj do dalsieho sessionu. Cestou spat sa snazim sumarizovat a z prvych dojmov vyplyva toto: GURPS sa v tomto pripade tvarilo ako D&D v ovcom ruchu. Mnoho veci je tu realistickejsich (napr. moznosti v suboji, stupne v skilloch, ktore som zahliadol. Pamatam si tiez, ze veci, ktore su v D&D v duchu ,,true" alebo ,,false" (bud v tme vidis, alebo nie), su tu odstupnovane (elfovia ignoruju ,,tmovy" postih do -9). Na druhej strane je danou za to znacna zataz na zaciatocnika, ktory si spociatku pripada, ako Alica v risi divov. Zaplava bonusov a postihov v niektorych situaciach je minimalne taka ako v D&D. O hitpointoch som mal za tu chvilu pocit, ze ich je sice relativne malo, ale v konecnom dosledku obstali dedincania prave tak, ako by obstali v D&D (co znamena, ze v boji obstali jedno-dve kola).
No uvidime. Vyckam na dalsiu rundu.
_________________ Light hand of Empelol.
|