Nefunguje nahodou multiclass v IWD2 ako v klasickej D&D 3e?
Mile deti! Nasleduje prednaska o multiclassoch.
Kde bolo, tam bolo, v IWD1 a BG a BG2 to fungovalo takto:
* bud sa clovek (a len clovek, nie elf a pod) po niektorom leveli prehodil na nove povolanie - napr. Brutus Mag sa na 12. leveli prehodil na Fightera - zacinal ako Fighter od 1ky (su tam niektore poziadavky, Brutus musi mat Silu aspon 17). Lenze zatial co na stole to funguje tak, ze postava nedostava skusenosti za pouzivanie schopnosti prveho povolania (ale pouzivat ich moze), v pocitaci ich nemoze pouzivat vobec, az kym nedosiahne v novom povolani level minimalne taky, ako mal v predchadzajucom. Brutus Mag prehodeny na Fightera teda nemoze kuzlit, kym nedosiahne 12. level v povolani Fightera. Nutno poznamenat, ze naspat sa prehodit uz nemoze a nikdy uz nemoze postupit v povolani Maga.
* alebo elf, trpaslik (ale nie clovek) pcha schopnosti naraz do dvoch ci troch povolani. Napr. Jaheira z BG bola Fighter/Druid. Efektivne si postava vybera najlepsie vlastnosti z oboch povolani, musi sa riadit oboma obmedzeniami, lenze za to plati tym, ze skusenost sa rozdeluje do oboch povolani - postava postupuje pomerne pomaly - kazdy bod skusenosti rozdeli ,,na polovicu" medzi dve povolania.
Takto to bolo v druhej edícii D&D. Lenže s IWD2 (presnejšie D&D3e) sa časy zmenili.
V tretej edícii to funguje tak, že ak postava postúpi na level, vyberie si, ktorému povolaniu sa bude nasledovný level venovať. Napr. Brutus Mág (Wizard 5) sa rozhodne, že šiesty level venuje Fighterovi - čím sa stane Wizard 5 / Fighter 1. Siedmy level sa rozhodne zase venovať kúzelníkovi - čím sa stane Wizard 6 / Fighter 1. Na osmičke si môže pridať ďalšie povolanie: napr. Cleric - bude Wizard 6 / Fighter 2 / Cleric 1. Atď atď. Problém je v tzv. Experience penalty. Postava musí mať vyrovnané povolania - úrovne povolania by mali byť vzdialené najviac o jeden level - inak postava dostáva ,,pokutu" v podobe 20% skúsenostných bodov (inak jej ale nič nebráni využívať schopnosti zo všetkých povolaní). Čiže Brutus Wizard 6 / Fighter 1 dostáva pokutu, až kým sa nestane Wizard 6 / Fighter 5. Výnimkou (ogh!) sú tzv. Favored Classes - každá rasa má obľúbené povolanie, ktoré túto pokutu ignoruje. Napr. ak je Brutus trpaslík a Wizard 6 / Fighter 1, pokutu nedostáva, pretože Fighter je obľúbené povolanie trpaslíkov. Ak by bol Brutus človek a Wizard 6 / Fighter 1, pokutu znovu nedostáva, pretože ľudia majú obľúbené povolanie to, v ktorom dosiahli najvyššiu úroveň - Brutus má teda uprednostňované povolanie Wizarda.
Ogh. Z tohto urobím článok :-)
|