alef0 napísal:
Citácia:
Módne bolo fantasy a sci-fi vždy
Mam pocit, ze je to tak trochu pravda, minimalne od cias deduska Tolkiena [Tolkína], akurat mozno cas od casu pride vlna, ktora to z komercneho hladiska cele nakopne. (To sa stalo s filmovym Panom prstenov). Otazka je, pre aku skupinu to ma byt modne - je pravda, ze s kazdym nakopnutim pride kopa fanusikov, ktori to beru z cisto kooloveho hladiska, ale existuje aj kopa ludi, ktori na sci-fi a fantasy ficia cele veky bez ohladu na to, ci pride nejaky novy film s elfami.
Moc dobrá úvaha. Presne tomu sa teraz venujem v bakalárke s tým, že sa uvažuje o Pánovi prsteňov ako "mediálnom" fenoméne. Ináč si myslím, že čo sa tej spomínanej módnosti týka, je to také trochu na pováženie. Musíme sa najprv spýtať, čo je to "módne". Ak by sme považovali sci-fi za "módne" stále (teda aj v predpotopných dobách oldschool sci-fi vecí, kedy to čítali 2 ľudia v krajine), potom by sme museli priznať, že módne je všetko. Seriózne. Nie je práve masový úspech nejakého diela (resp. veci) práve tým, čo definuje "módu" (módnosť?) ako takú? V tomto ohľade si myslím, že do toho kafrú práve spomínané médiá - Pán prsteňov nebol módny vždy (rovnako ako IMHO vždy nebolo módne ani sci-fi). Keď si všimneme, tak existuje dosť bielych miest v "coolovosti" Pána prsteňov, ktoré nastalo po dosť neúspešnej adaptácii PP ako animovaného filmu, ktorý sa nepáčil asi nikomu (ani kritike, ani publiku). To bolo niekedy koncom roka 1978 a keď si pozrieme reflexiu publika, teda recipientov tohto diela (či už knihy, alebo rozprávky, to je jedno), tak ono zakapalo nielen fandovsky (kniha od roku 1954 "kúšťok" vyprchala.... prišli iné cool veci, iná doba), ale aj mediálne (New York Times ako najväčší Tolkienov fanúšik od roku 1978 do 1985 o tomto nenapísal ani čiaročku a aj neskôr len také mini-článočky, ktoré glorifikovali skôr horlivosť študentov, ktorí accidentaly narazili na veľdielo LOTR, než samotné dielo). Humbuk okolo LOTR ustal, čitatelia sa rozdrobili na malé fandovské komunity (medzi, ktorými to, uznávam, stále bolo "módne", alebo skôr "aktuálne") a koncom 90. rokov sa na Slovensku našlo len zopár ľudí, ktorí trilógiu (nedajbože iné diela od Tolkiho) čítali - o módnosti ako masovom efekte sa nedá ani hovoriť. A potom prišli MEDIÁLNE správy o MEDIÁLNOM nosiči - filme - ktorý to celé nakopol once again do statusu v ktorom to dielo žilo v 60. a 70. rokoch....
Toť môj pohľad.