Mam take podozrenie, ze asi viem, kde lezi koren problemu. To, co ty vnimas ako "strasnym sposobom ho to nebavi a vadi mu na tom uplne vsetko, ale aj tak to chce hrat dalej", sa v skutocnosti ma trosku inak:
Mam nacitane mnozstvo systemov.
Mam vyskusanych (niektore viac, niektore menej) pomerne vela systemov.
Tym padom, ked vidim nejaky system, automaticky ho porovnavam s ostatnymi.
Moj mozog funguje sposobom, ze ked nieco vidim, kladiem si otazky:
- Co na tom funguje?
- Co na tom nefunguje?
- Co je na tom dobre?
- Co je na tom navyse?
- Preco funguje to, co funguje?
- Preco nefunguje to, co nefunguje?
- Preco su jednotlive veci urobene tak, ako su urobene?
- Ked zmenim jednu vec, ako bude vyzerat nasledny "ripple effect" (teda ako sa ta zmena odrazi na zvysku)?
- Co ma na tom bavi?
- Co ma na tom nebavi?
- Ako by tie veci, ktore ma nebavia, museli byt zmenene, aby ma bavili?
...a mnohe dalsie (ale toto myslim pre ilustraciu postaci).
Kedze si kladiem tieto otazky, hladam na ne odpovede. Tento proces casto prebieha aj komunikaciou s okolim - diskusiou s inymi ludmi si ujasnujem, ako vlastne tieto odpovede asi budu zniet. To, co ty nazyvas "fnukanim", je v skutocnosti vokalizovanim niektorych odpovedi a hladanim inych. Pretoze ma viac zaujimaju "negativne" casti toho zoznamu (kedze to su pre mna rebusy na rozlusknutie, chyby na opravenie ak chces), zaoberam sa hlavne nimi. Takmer nikdy sa nestava, ze voci niecomu citim absolutne bezbrehe nadsenie, bez akychkolvek vyhrad. To ale neznamena, ze nevidim na danej veci nic pozitivne.
Majo napísal:
Trochu nerozumiem tomuto masochismu, kedy hrac hra hry z ktorych ma brain damage.
Asi to bude tym, ze clovek je tvor komplexny a nieco ho moze zaroven "poskodzovat" v jednom smere, a obohacovat v inom.
Mno, a ked uz sme pri tom, comu nerozumieme (a ked uz to Aljen nacal) - Aky prakticky vyznam mal nastup "som velmi tajomny, nic o mne neviete a nemate sa ako dozvediet"? Mas vymyslenu cool story? Super! Uvedom si vsak, ze kym ju
nevypustis na svetlo sveta, neexistuje pre nikoho ineho ako pre teba. Tym padom si tam ani nemusel sediet, pretoze konecny vysledok je rovnaky. Myslis, ze ostatni clenovia vypravy mali ako vediet o Kirinej babicke? O zosadenom kralovi, ktoreho strazili bratia Ulvarovci? O dalsich veciach, ktore sme si ako hraci povedali napriek tomu, ze postavy ich nemaju ako vediet? Robime tak preto, ze nas to ako hracov navzajom obohacuje, delime sa navzajom o svoju kreativitu.
No a ked budes ticho sediet v kute, zizat do svojho charsheetu a ozves sa iba v momente, ked citis ohrozenie, tato funkcia ostane nevyhnutne nenaplnena. Potom ale nerozumiem, cim je pre teba taka (relativne masivna) casova investicia vynahradena? Ak sa chces nechat pasivne obohacovat inymi, chod radsej do kina - budes to mat bez pindania hercov o tom, ake su nevyhody technologie digitalnej kamery. Ak chces popustit uzdu fantazii, ale vysledok ziarlivo ustrazit pred svetom, sadni si a napis poviedku (ktoru zavries do suflika). Bude to mat okrem ineho tu vyhodu, ze ked budu tvoje pravnucence upratovat, najdu ten suflik (a mozno sa dostanes do ucebnice literatury pre 7. rocnik ako novy slovensky klasik).
Celkovo inak vnimam tvoju reakciu asi takto: Hra v podobnom style/systeme ti vyhovuje*, citis sa tam doma. Preto reagujes prehnane defenzivne na akukolvek kritiku.
No a (uz uplne) na zaver ma udivuje, ze citis potrebu riesit taketo veci vyhradne cez fora. Pride mi to velmi zvlastne. Ved sme sa po hre vsetci dokopy este asi hodinu rozpravali. Co myslis, ze by sa takeho strasneho stalo, keby si raz v zivote nahlas povedal vlastny nazor bez toho, aby ta k tomu dobicoval Aljen naliaty 30 pivami? Hrame sa predsa pre to, ze to ma byt prijemna a spolocenska aktivita. Zakladom kazdej spolocenskej aktivity je
komunikacia. Ak nedokazes s ostatnymi ucastnikmi aktivity komunikovat o tom, co ti je prijemne a co ti je neprijemne, nemaju sa to ako dozvediet (mudrost starych materi: "Nememu ani vlastna mat nerozumie"), tym padom to nemaju ako riesit a vznika problem.
--------------------------------------------------------------------------------
* - pod "ti vyhovuje" rozumiem to, ze to bolo (z hladiska ponatia GMom) blizke tomu, na co si zvyknuty. Skus sa ale zamysliet nad nasledovnou otazkou: "Ako by ta hra vyzerala, keby som tam bol sam, pripadne s piatimi dalsimi ludmi presne ako ja?"