na uzemi byvaleho uhorska to bola tzv. užhorodska unia zo 17. st., vtedy prebiehala silna rekatolizacia. vzorom bola brest-litovska unia uzavreta v polsku v 16. st. preto sa gcc dlho nazyvali "uniati". čo sa tyka znaku, nie je to take jednoznačne, každa miestna cirkev može mať svoj vlastny symbol, napr. greckokatolici na ukrajine takisto použivaju križ so spodnym šikmym ramenom, v rumunsku pravoslavni použivaju križ s rovnymi ramenami, v grecku tradičny grecky križ. ale ano, u nas sa to da jednoducho rozlišiť podľa toho, či je spodne rameno vodorovne al. šikme. aj ked na staršich chramoch s umelecky kovanymi križmi si to žiada par minut, kym človek rozliši ramena.
pozor, pred vysvätenim na gr.kat. kňaza sa da oženiť, potom už nie. samozrejme deti možu byť.
čo sa tyka "konverzie", da sa myslim "uradne" prestupit z jedneho obradu do druheho, ale to su vnutrocirkevne formality, kt. ma vobec nezaujimaju. po povoleni činnosti cirkvi v 1968 (1950 bola prakticky zrušena) bolo malo kňazov a novi nemali kde študovať, preto veľa rimskokat. sa oženilo a bolo vysvätenych za gr.kat. kňazov. a tito v podstate odmietali vychodnu tradiciu a začali zavadzať elementy z latinskej cirkvi, resp. ignorovali vychodnu prax. preto dnes, hlavne v oblasti kde žije gr.kat. malo a roztrusene (napr. kde žijem ja) sa o nejakej vychodnej tradicii neda hovoriť, čisty mačkopes. proste latinizacia o106, našťastie dnes už to vyzera, že sa trochu vraciami k našej tradicii.
čo sa tyka terminologie, gcc je sučasť katolickej, nie rimskokatolickej cirkvi. katolicka cirkev sa sklada z 23 cirkvi - 1 latinskej (r-kat.) a 22 vychodnych
|